Een aha-erlebnis. Zo vat onze Head of Content Bart Lombaerts zijn trip naar Washington voor Content Marketing World samen. Hij had nog een aha-ervaring in het bijzonder, namelijk als het gaat om contentstrategie. En daar had Robert Rose wat mee te maken.
Journalisten zijn meesters in het naar boven halen van inzichten en kennis die te lang verborgen zaten. Het wapen dat ze daarbij vaak hanteren, is een kritisch interview. Veelal naar aanleiding van een artikel, een video of een podcast, maar dat is een onderschatting van de mogelijkheden van een goed interview. Scherp interviewen verdient een veel ruimere rol binnen content marketing.
“Marketing staat centraal binnen een organisatie. Daarom is het als marketeer enorm belangrijk om een connectie te maken met waar je bedrijf voor staat.” Het is duidelijk waar de prioriteit van Angelique Trenson, Marketing Lead bij IBM Northern, Central and Eastern Europe Consulting Marketing, ligt. In de nieuwe episode van onze podcast Revelations of a CMO hebben we het met Angelique over haar rol binnen IBM, de marketingaanpak van IBM, GDPR, data, marketing automation en nog veel meer.
Wie journalistieke content marketing zegt, denkt in de eerste plaats aan de oervorm van journalistiek: nieuws. Los van concrete formats kent de journalistieke praktijk echter nog twee andere bestaansvormen, die óók erg interessant kunnen zijn voor merken. Maak kennis met lifestyle- en servicejournalistiek.
Content marketing is voor marketeers een digitaal gegeven. Maar als je er echt wil uitspringen, biedt ‘fysiek’ wel voordelen. Zoals een boek bijvoorbeeld. Onze Head of Content Bart Lombaerts vraagt zich af waarom zo weinig merken er zich aan wagen.
In elk bedrijf en elke organisatie zit heel wat goede content. Soms liggen de sterke verhalen voor het rapen, maar even vaak zitten ze diep verborgen in de hoofden van de medewerkers. Journalisten zijn bedreven in het naar boven halen van die verhalen. Of dat vervolgens goede content oplevert, hangt echter ook af van de manier waarop je het directieniveau bij het maken van content betrekt.
Om onze projecten tot een goed einde te brengen, kan ons interne team rekenen op de hulp van een aantal freelance experten die we liefdevol onze ‘SPYKIES’ noemen. Hun vaak onmisbare inbreng stelt ons in staat al onze missies tot in de perfectie te volbrengen. Deze maand kozen we voor fotograaf Bram Tack, waar wij heen gaan volgt hij met zijn camera.
Walk the talk. Onontbeerlijk wanneer het gaat om duurzaamheidsclaims. Maar wist je ook dat het omgekeerde, namelijk talk the walk, minstens even belangrijk is? Vertel wat je doet. Dat verhaal bracht ik samen met Chris Van Gils (ContentMoon) tijdens de Masterclass Sustainable Communication die Roularta en AP Hogeschool eind januari organiseerden.