Inzichten

Merken en journalistiek: maak niet enkel content met nieuwsjournalistiek

Wie journalistieke content marketing zegt, denkt in de eerste plaats aan de oervorm van journalistiek: nieuws. Los van concrete formats kent de journalistieke praktijk echter nog twee andere bestaansvormen, die óók erg interessant kunnen zijn voor merken. Maak kennis met lifestyle- en servicejournalistiek.

Nieuws, service, lifestyle: dat zijn de drie hoofdcategorieën in de typologie van de journalistiek. Hoewel nieuwsberichtgeving ook in content marketing het vaakst voorkomt, gaan service- en lifestylejournalistiek eveneens gepaard met een torenhoog potentieel.

News journalism

Nieuwsjournalistiek is een krachtig middel voor bedrijven. Content over hoe de wereld in elkaar zit, is dan ook bijzonder waardevol voor de klant. Door actuele informatie te publiceren en verfrissende nieuwe inzichten te delen, kunnen merken zich bovendien een rol als expert in hun branche aanmeten.

Dit type journalistiek past heel goed bij spelers uit complexere domeinen als finance, HR en de bouwsector, waar kennis natuurlijk een sleutelbegrip vormt. Ophelderende artikels, infographics of video’s over nieuwe wetgeving kunnen bijvoorbeeld zeer nuttig zijn, net als content rond actuele trends of toekomstverwachtingen.

Tal van organisaties zetten in op nieuwsjournalistiek. Denk maar aan TriFinance, dat klantenverhalen brengt en ondernemingen zo inzichten biedt over hoe ze het best omgaan met de uitdagingen van vandaag. Of Randstad, dat duidelijk de focus legt op de HR-actualiteit en met het oog op diepgang en analyse experts aan het woord laat. Tijdens de coronacrisis bleek de Vlaamse Federatie voor Persverkopers (VFP) dan weer een cruciale informatiebron voor haar specifieke doelgroep van dagbladhandelaars, en de Belgian Association of Marketing (BAM) staat al vele jaren bekend om haar boeiend contentplatform.

Maar uiteindelijk hebben bedrijven uit alle markten verhalen te vertellen en informatie om te verspreiden. Lijstjes van trends in de modewereld of berichtgeving over belangrijke ontwikkelingen in de sector van de interieurarchitectuur zijn tenslotte niet minder relevant. Het gaat dan misschien om wat lichtere content, die eventueel al enigszins aansluit bij lifestylejournalistiek, maar ook in de media kent nieuws vele vormen en gradaties.

Service journalism

Merken zetten nog veel te weinig in op servicejournalistiek, en dat terwijl de content die eruit kan voortvloeien net ontzettend waardevol is voor het publiek. Eerder dan rond een bepaald thema de wat of de waarom uit te leggen, draait het hier om het beantwoorden van de hoe-vraag. Hoe vul ik mijn belastingbrief in? Hoe plaats ik een omheining? Het kan, maar moet daarbij niet per se om kwesties gaan die de actualiteit beheersen.

Door een heldere praktische gids te publiceren, help je mensen echt vooruit. How to-fimpjes zijn in veel gevallen de geknipte methode. Op het YouTube-kanaal van webwinkel Coolblue vind je bijvoorbeeld instructievideo’s over honderden producten, en op hetzelfde medium voorziet verfwinkelketen colora allerlei veel gestelde vragen van een concreet antwoord. Via een journalistieke aanpak een rol als expert opnemen, kan kortom op meerdere manieren.

De strategie van colora toont meteen ook aan dat servicejournalistiek nauw verbonden is met het SEO-verhaal. Merken die slim inspelen op de relevante frequente zoektermen, slaan twee vliegen in één klap: ze assisteren hun doelgroep, met alle dankbaarheid van dien, maar leiden hen op die manier ook naar het startpunt van de marketingfunnel. Een simpel serviceartikel kan zo het begin zijn van veel moois.

Lifestyle journalism

In deze derde categorie gaat het om content die inspeelt op en inspiratie biedt rond een bepaalde levensstijl. Daarbij kunnen tal van gewoontes, interesses en ambities aan bod komen. Lifestylejournalisten behandelen dikwijls topics als gezondheid, mode, reizen en cultuur, maar met de nodige creativiteit kunnen bedrijven uit zowat alle sectoren aan de slag gaan met dit type content.

In plaats van te focussen op een product, staan de spotlights op de levensstijl van de mensen die het product gebruiken. Anders dan een artikel te schrijven over de kwaliteit van het gehanteerde leder, zou een merk van cowboyschoeisel in het kader van een nieuwe laars de lifestyle van de cowboys in het zuiden van de Verenigde Staten kunnen benadrukken. Het draait dan minder rond de toffe schoen op zich en vooral om het creëren van een communitygevoel.

Neapharma, dat sportvoeding produceert voor professionele wielrenners, lanceerde recent een app voor gewone wielertoeristen die lifestyle journalism koppelt aan service journalism. Hen (op redelijke wijze) meetrekken in de levensstijl van de Mathieu van der Poels van deze wereld, is het doel. Aan de hand van allerlei parameters krijgen sportievelingen precies te horen welke voedingsstoffen ze in welke dosering moeten mee- en innemen tijdens een fietstochtje. Met deze (geavanceerde vorm van) content denkt het bedrijf alleszins verder dan het eigen aanbod en hoopt het vooral een gezonde levensstijl te promoten bij een breder publiek.

Een bijkomend voordeel van lifestylejournalistiek is dat het je de kans geeft om na te denken over andere, meer publieksgerichte invalshoeken. Zo is het belangrijk en interessant om nieuwsberichten te publiceren over je duurzaamheidsinspanningen, maar misschien kan je je klanten ook wel aanmoedigen om zelf voor een meer duurzame levensstijl te kiezen. Met nog wat nuttige praktische servicestukken erbij, is een geslaagde combinatie van de drie types journalistiek een feit.

Wil je de journalistieke richting uit met je content marketing, maar weet je nog niet juist hoe? Al gedacht aan een praktische opleiding?

Op zoek naar meer inspiratie of geweldige cases?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

    Fysieke content marketing: al aan een boek gedacht?

    Volgende inzicht