Inzichten

Elk bedrijf heeft zijn content factory

Al even geleden zette SPYKE mee de schouders onder LIVE magazine van The Oval Office. Een gloednieuw magazine met een topspreker die heel wat schoon volk naar het vijfde verjaardagsfeest van The Oval Office lokte. Cody Keenan zakte toen naar ons land af. Cody wie? Keenan is de speech writer van Barack Obama en heeft dus mee de hand in de vele opmerkelijke toespraken van de vorige inwoner van het Amerikaanse Oval Office.

Als hij aan het woord komt, is het meteen duidelijk: Cody Keenan is ‘gene gewone’. Hij heeft een duidelijke visie op hoe je goede speeches schrijft en op hoe je daar vervolgens ook nog eens fantastische speeches van maakt. Een nauw contact met de man of vrouw die je een stem geeft, is één van zijn stokpaardjes. Maar als je zijn adviezen op een rijtje zet, kom je heel dicht in de buurt van de definitie van goede content: wees authentiek, vertel een verhaal, houd het simpel, houd steeds het profiel van je doelgroep voor ogen, enzovoort. En waak over de coherentie tussen speeches en de communicatie op andere kanalen. Bij Obama een evidentie, bij Trump veel minder een aandachtspunt.

Grondstof voor elk merk

Maar het nuttigste advies voor de aanwezige marketeers, bedrijfsleiders en politici was echter dat over zijn “grondstof”. Keenan vertelde hoe in het Witte Huis tijdens de Obama-jaren een team zich elke dag een weg las doorheen al de mails en brieven die Amerikaanse burgers aan hun president stuurden. “That was our content factory”, aldus Keenan. Hij haalde uit die grondstof talloze ideeën die de speeches van Obama op het goede spoor wisten te zetten. Het was niet enkel voer voor onderwerpen, maar ook voor opmerkelijke acties. Een jonge moeder schrijft een rake brief, waarna Obama haar bezoekt, haar zelfs uitnodigt voor zijn State of the Union om uiteindelijk in zijn speech haar verhaal te gebruiken als kapstok voor zijn beleidsverklaring.

Toegegeven, het Witte Huis hoeft niet te klagen over zijn aanvoer aan dergelijke ‘grondstof’. Maar eigenlijk heeft elk bedrijf zijn eigen content factory, groot of klein. In de analyse van mails, telefoontjes of andere interacties met klanten zit een basis voor veel creatieve content. Het lijkt een nobrainer, maar in de praktijk ontbreekt nog vaak het contact tussen de medewerkers die deze klantenreacties beantwoorden en de content marketeers. Bouw die brug en haal de grondstof voor je content binnen.

Cody Keenan gaf tijdens zijn passage in ons land ook een interview aan Terzake, dat hier te bekijken is.

Op zoek naar meer inspiratie of geweldige cases?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!