Inzichten

Content marketing: eerst blabla, dan boemboem

Content marketing is geen theorie. Het is een vak van doen, van uitglijden en weer opstaan, van uitproberen wat echt werkt voor jouw doelgroep. Dat betekent echter niet dat het niet belangrijk is om een heldere strategie te bepalen. Eerst blabla, dan boemboem. Wij vatten samen waarom.

Nog al te vaak beslissen merken van de ene dag op de andere om ‘aan content marketing te doen’. “Al mijn concurrenten doen het, ik kan niet anders dan volgen.” Het is weinig verrassend dat dit niet het beste startpunt is. En wel om twee redenen.

Ten eerste is het zomaar starten met content marketing een garantie op een gebrek aan kwaliteit. Je denkt immers niet na over wat jouw doelstellingen zijn, waarop jouw publiek zit te wachten en wat een gemeenschappelijke noemer voor alle content kan zijn. Gevolg: je zorgt ervoor dat de vloedgolf aan content die op ons afkomt alleen maar hoger wordt. Boven het maaiveld uitkomen zal je immers nooit lukken.

Geen duidelijk kader

Ten tweede staat een overhaaste garant voor een weinig doordachte aanpak. Wie ‘zomaar’ start, heeft geen kader bepaald waarbinnen de contentproductie past. Een contentstrategie is vastleggen wat je zal doen, maar nog belangrijker: vastleggen wat je niet zal doen. Dit kader zal een grote hulp zijn wanneer intern vragen komen om content rond bepaalde topics te publiceren. Die vragen gaan in 90% van de gevallen over het promoten van bepaalde diensten of producten. Niet noodzakelijk de zaken waar jouw doelgroep echt van wakker ligt. De kans is dan ook klein dat ze passen in de speeltuin die je vormde.

Neem tijd voor commitment

Het resultaat van een dergelijke aanpak is al snel frustratie. Zowel bij diegenen die voor content marketing instaan als bij collega’s die zich niet begrepen voelen en niet snappen waartoe content marketing voor het bedrijf moet leiden.

Laten we het even omdraaien. Wie de tijd neemt om een doordachte strategie te ontwikkelen en daarbij ook ruimte voorziet om een buy-in van de rest van het bedrijf te garanderen, zal zorgen voor commitment en duidelijkheid. Je zit meteen allemaal op dezelfde lijn en dat maakt het des te gemakkelijker eens de theorie in de praktijk wordt gebracht.

Commitment leidt trouwens ook tot budget om straffe content te maken en een straffe organisatie rond de content op poten te zetten. En net dat zijn twee belangrijke ingrediënten om tot succes te komen.

Content marketing is en blijft een marathon. Het is belangrijk om de eerste kilometers rustig het tempo en de strategie te bepalen om in de finale genoeg ‘jus’ in de benen over te houden. Eerst blabla, dan pas boemboem…

Meer weten over contentstrategie? Het boek Dit is content marketing is een volledig hoofdstuk aan het onderwerp gewijd.

Op zoek naar meer inspiratie of geweldige cases?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

    Video: voor ieder bedrijf een format

    Volgende inzicht