Inzichten

Communiceren rond duurzaamheidsinspanningen: bedreiging of opportuniteit?

Walk the talk. Onontbeerlijk wanneer het gaat om duurzaamheidsclaims. Maar wist je ook dat het omgekeerde, namelijk talk the walk, minstens even belangrijk is? Vertel wat je doet. Dat verhaal bracht ik samen met Chris Van Gils (ContentMoon) tijdens de Masterclass Sustainable Communication die Roularta en AP Hogeschool eind januari organiseerden.

2025 wordt een sleuteljaar als het gaat om duurzaamheidscommunicatie. Vanaf 1 januari van dat jaar (binnen minder dan twee jaar, voor alle duidelijkheid) zijn heel wat bedrijven verplicht om te rapporteren over hun duurzaamheidsinspanningen.

Op dat moment treedt immers CSRD –  Corporate Sustainability Reporting Directive – in werking. Deze Europese wet richt zich tot bedrijven die aan twee van de volgende drie criteria voldoen: een omzet van meer dan 40 miljoen euro, een balanstotaal van meer dan 20 miljoen of meer dan 250 medewerkers.

De verplichting tot duurzaamheidsrapportering kan ook een kans zijn

Waar tot nu toe zo’n 11.000 bedrijven in Europa (vooral beursgenoteerde bedrijven en financiële instellingen) een verplichting tot rapporteren hadden, gaat het binnenkort om 50.000 bedrijven.

En daar beperkt het zich niet toe. Deze bedrijven zullen ook hun leveranciers aanspreken (de zogenaamde scope 3 in ESG-rapportering – ESG staat voor Environmental Social & Governance). Om zelf beter te scoren zullen de grote bedrijven voorrang geven aan duurzame leveranciers. Kortom: ook KMO’s zullen hun inspanningen inzake duurzaamheid moeten verhogen én rapporteren.

Talk the walk

Duurzaamheidsrapportering wordt in de komende jaren verplichte kost voor zowat elk bedrijf. Veel bedrijven zien dat als een bedreiging. Niet alleen betekent het extra administratie en verplichte aandacht voor duurzaamheid, maar het brengt ook het risico met zich mee dat bedrijven worden aangesproken op hun claims, tot zelfs gerechtelijke vervolging.

Alleen hoeft dat zo niet te zijn, integendeel. De verplichting kan een kans zijn. Een kans om je duurzaamheidsinspanningen in kaart te brengen, om er een verhaal voor je stakeholders van te maken en om dat verhaal vervolgens te communiceren en zo jouw stakeholders mee te nemen in dat verhaal of hen zelfs te inspireren hun eigen leven of werking te verduurzamen.

Strategisch denken over duurzaamheidscommunicatie

Talk the walk is zoveel krachtiger dan enkel walk the talk. Alleen betekent het wel een andere manier van denken. Dat zit ‘m in vele aspecten, maar we lichten er graag enkele uit.

Wie duurzaamheidscommunicatie als een opportuniteit ziet, zal bijvoorbeeld niet enkel communiceren op het einde van het jaar, maar doet dat doorheen het hele jaar en bundelt die communicaties daarna in een duurzaamheidsrapport. Een rapport als eindpunt, niet als beginpunt.

Daarnaast betekent het ook strategisch nadenken over welke communicatie wanneer naar buiten gaat. Een manier van werken die nog niet echt ingeburgerd is. Nog al te vaak grijpen bedrijven elke mogelijke duurzaamheidsactie (denk aan het opruimen van straten in de buurt van het kantoor of de deelname aan een goed doel) aan om te communiceren. Niet noodzakelijk de beste aanpak. En zo zijn er nog wel wat elementen op een andere manier te bekijken…

Op deze manier naar duurzaamheidscommunicatie kijken, betekent dus een win-win-win. Een win voor het bedrijf dat van duurzaamheid een krachtig statement maakt, een win voor de klant die zich in zijn keuze bevestigd ziet en misschien inspiratie voor de eigen situatie opdoet, en een win voor onze planeet en samenleving.

Duurzaamheidscommunicatie ook als een opportuniteit zien? Neem contact met ons op

Op zoek naar meer inspiratie of geweldige cases?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

    Wordt ChatGPT de move 37 van de journalistiek?

    Volgende inzicht