In de derde editie van de podcasts in het kader van de reeks 1,5 Meter Sessies gaan SPYKE en Studio Helsinki dieper in op de impact van de Corona-crisis op de arbeidsmarkt. Die begint zich steeds meer af te tekenen, met de eerste ontslagrondes bij bedrijven en een schatting van zo’n 200.000 extra werklozen tegen het einde van het jaar (volgens de Nationale Bank van België).
Volgens Jan Denys, Director Corporate Communications & Public Affairs bij Randstad en een van dé arbeidsmarktspecialisten in ons land, zal het tien jaar duren voor we de werkgelegenheidsgraad van voor de Corona-crisis bereiken. Dit lag begin dit jaar op 75% in Vlaanderen, 65% in Wallonië en 62% in Brussel. Jan Denys: “Waarom ik die periode zo lang inschat? Ook bij de financiële crisis van 2008-2009 heeft het tien jaar geduurd en die was toch heel wat lichter dan wat we nu meemaken, al kwam er in 2013 wel een nieuw moment van crisis bij.”
Dat het nu naar schatting ‘maar’ tien jaar zal duren, heeft te maken met de daling van het aantal mensen op de arbeidsmarkt die er de komende jaren aankomt. “We zitten op dit moment op een kantelpunt”, zegt Jan Denys. “Bij de vorige crisis, in 2008, nam de beroepsbevolking nog toe met 70.000 mensen per jaar. Nu zitten we aan 7.000. Dat is trouwens de reden waarom de petroleumcrisis in de jaren ’70 zo erg was: er waren minder jobs, maar er was ook een toevloed aan nieuwe werknemers.”
Dat is meteen de reden waarom employer branding meer dan ooit belangrijk blijft. Door het dalende aantal mensen op de arbeidsmarkt, zullen de vacatures van heel wat knelpuntberoepen nog steeds moeilijk ingevuld raken. Talenten zullen bedrijven verlaten die tijdens en na de crisis van weinig daadkracht getuigen.