Headlines

Duurzaamheid vervoegt digital en innovatie als prioriteiten in bankensector

Merchtem, 08 februari 2021. De coronapandemie blijft druk zetten op verschillende sectoren in onze maatschappij. Ook in de bankensector voelen ze de druk voor verandering verder toenemen. In de nieuwe episode van de 1,5 Meter Sessies spraken we erover met Annemie Goegebuer (BNP Paribas Fortis) en Kim Van Esbroeck (Aion).

De bankensector heeft de afgelopen maanden stevig op zijn grondvesten gedaverd, maar is wel een sector die een enorme bijdrage heeft geleverd om onze maatschappij overeind te houden. Sinds maart 2020 heeft de sector haar ‘bevlekte’ reputatie opgepoetst, onder andere met de communicatieaanpak. “De crisis heeft aangetoond dat banken echt van fundamenteel belang zijn voor zowel de economie als de maatschappij”, verklaart Annemie Goegebuer.

“Anno 2021 zijn we in een tijdperk gekomen dat we customer centric niet meer op een slide moeten hebben staan, maar dat we dat ook letterlijk moeten toepassen”, vult Kim van Esbroeck aan. Dat customer centric denken, samen met de impact van de coronamaatregelen, bracht enkele interessante trends met zich mee. Digitale ontwikkeling vertaalde zich voor de bankensector naar het verder uitrollen van hun platformen voor digitaal bankieren en naar het populariseren van online banken zoals Aion.

De digitale ontplooiing van banken gaat hand in hand met innovatie, maar daarnaast duikt nog een derde trend op: duurzaamheid. Hoe vertaalt dat zich in het bankwezen? “Duurzaamheid is een belangrijke pijler binnen ons positive banking verhaal, maar het bestaat al langer binnen de bank”, vertelt Annemie Goegebuer erover. “We proberen het steeds uit te breiden. Kijk bijvoorbeeld naar ons Sustainable Business Competence Center. Daarmee helpen onze experts bedrijven in de transitie naar meer duurzaamheid.”

De podcast is te beluisteren via www.anderhalvemetersessies.be of via de gekende podcastplatformen. Ook onze eerdere podcasts over economie, media, HR, retail & fmcg en automotive zijn daar nog steeds te beluisteren.

Ook de komende maanden nemen SPYKE en Studio Helsinki verder de gevolgen van de coronacrisis verder onder de loep. Ze focussen daarbij op de bedreigingen en de opportuniteiten, maar ook op het belang van marketing.

Op zoek naar meer inspiratie of geweldige cases?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!