Autodealers die hun showrooms moesten sluiten, wagens die als immobiel kapitaal op de fabrieksparkings stonden en stokkende inkomsten uit onderhoud en herstellingen. De tik die de auto-industrie deze lente kreeg, zindert nog altijd na. “Het is een verlies dat we nergens zullen compenseren”, zegt Joost Kaesemans, Communicatiedirecteur bij de automobielfederatie Febiac. De autosector kreeg de klap op een moment van volle transformatie, maar toch verwachten de experten niet dat corona de evolutie naar een meer duurzame mobiliteit zal afremmen.
Integendeel, de mix van crisis en transformatie levert interessante verhalen op. Eén ervan is dat van Polestar, het volledig elektrische merk van de Volvo Car Group. Het merk maakte net dit voorjaar zijn entree op de Belgische markt. Een volledig nieuw merk lanceren in tijden van crisis, hoe doe je dat? Voor Managing Director Lies Eeckman heeft elk nadeel zijn voordeel: “De lockdown heeft veel mensen doen nadenken over hun gedrag en over hoe ze willen bijdragen tot een betere wereld.” Naast de start van Polestar duiken we ook in een minder belicht segment en onderzoeken we de impact van COVID-19 op de bedrijfsvoertuigen. Hoe doorspartelen zij de economische dip?
De podcast is te beluisteren via www.anderhalvemetersessies.be of via de gekende podcastplatformen. Ook onze eerdere podcasts over economie, media, HR, retail & fmcg zijn daar nog steeds te beluisteren.
Ook dit najaar nemen SPYKE en Studio Helsinki verder de gevolgen van de corona crisis verder onder de loep. Ze focussen daarbij op de bedreigingen en de opportuniteiten, maar ook op het belang van marketing.