Cases
VFP

Winkelfederatie scoort meteen met digitalisering

Hoe schakel je succesvol over op een digitale verslaggeving terwijl je leden echte printliefhebbers zijn? Wij zetten met krantenwinkelfederatie VFP een digitale versnelling in die meer leesbereik en interactie opleverde en een betere service creëerde.

Bedrijf

Vereniging

Content type

Website, social media

Doelgroep

B2B

Als federatie die dagbladhandels vertegenwoordigt, informeerde de Vlaamse Federatie van Persverkopers (VFP) zijn publiek aanvankelijk slechts via een printmagazine waarmee ze winkeliers op de hoogte bracht van het meest recente nieuws uit de sector. Gaande van politieke inspanningen om de situatie van de krantenwinkels te verbeteren over nieuwe tabakswetgeving tot artikels over persdistributie en kansspelen. Het magazine leggen winkeliers traditioneel bij de toonbank om het op rustige momenten te doorbladeren. Een fijne gewoonte van een publiek met een zekere weerstand tegen digitalisering, omdat het de inspanningen van uitgevers om digitale krantenabonnementen te werven als een bedreiging voor de verkoop in de winkels ziet.

Doelstellingen

VFP voelde – nog voor de uitbraak van COVID-19 – de nood om sneller te informeren  en formuleerde daarom formuleerde  drie doelstellingen:

  • Awareness: digitaliseer Radar en bereik op die manier minstens de leden van VFP, maar graag ook nog een ruimer deel van de onafhankelijke krantenwinkels in Vlaanderen.
  • Informeren: maak van Radar de plek waar krantenwinkels het snelst aan informatie raken over dossiers die hen aanbelangen.
  • Customer experience: benut de data van de digitale kanalen om de service van VFP aan de krantenwinkels te verbeteren.

De website

Na het ontwerpen van een nieuwe branding, creëerden we voor Radar drie nieuwe digitale kanalen. De eerste stap was de lancering van de website Persradar.be. Op de site vinden dagbladhandelaars zowel nieuws heet van de naald als gearchiveerde dossiers.

De nieuwsbrief

Daarnaast kozen we voor digitale nieuwsbrieven die het periodiek maar ook bij breaking news naar zijn publiek stuurt. De website ging live medio februari 2020. Dat liet VFP toe om Radar bij de start van de coronacrisis meteen in de hoogste versnelling te schakelen. De dagbladhandelaars hadden heel veel vragen bij hun specifieke situatie en Radar kon snel informeren en knopen ontwarren. Gemiddeld tweemaal per week, tijdens de piek tot driemaal per week, vertrokken nieuwsbrieven om zoveel mogelijk dagbladhandelaars te bereiken.

Het digitaal magazine

Als laatste deel van de drietrapsraket ontwikkelden we een volwaardig digitaal magazine. De digitale Radar verschijnt elke twee maand, verhoogt het leesgemak en opent perspectieven voor het gebruik van andere contenttypes.

En print?

Om de overgang voor de conservatieve doelgroep te vergemakkelijken, voorzagen we eind 2020 en begin 2021 een ‘special edition’ printmagazine. Dat koos voor een ‘reader’s digest’-formule, waardoor de lezers vlot het niet te missen nieuws ontdekten en terugvonden op de website of in het digitaal magazine. Het concept diende als tussenoplossing, maar werd zowel door lezers als adverteerders (alle kanalen van VFP worden gecommercialiseerd) dermate positief onthaald, dat we voortaan een ritme van 4 nummers per jaar behouden.

Resultaten

VFP lanceerde de nieuwsbrieven midden maart 2020 met een database van iets meer dan 500 adressen van persverkopers. Eind mei 2021 stond de teller al op 1.400 adressen.

De nieuwsbrieven van Radar sprongen begin 2020 naar een stabiele open rate net boven of onder 60% en een CTR in de buurt van 40% (met pieken tot voorbij 60%). Het COVID-19-effect speelde daarin zeker een rol, maar ook na de lockdown bleven de nieuwsbrieven uitstekend scoren. Met niet-coronagerelateerde content blijven de open rate (circa 50%) en CTR (35 à 40%) op een hoog niveau.

Ook het thought leadership evolueerde positief. Sectorspecifieke content verscheen tijdens de coronacrisis nergens sneller dan bij VFP. Verenigingen met een ruimer publiek (Unizo, VOKA, …) brachten meer algemene info, terwijl de concurrenten in de eigen sector (de federatie Perstablo, het magazine Kiosk) trager en/of minder informeerden.

VFP slaagde er ook in om via bijvoorbeeld enquêtes zijn dienstverlening te verbeteren. Toen de belastingdienst de BTW-regels bijstelde, kon VFP dankzij de digitalisering zijn rol als federatie beter invullen. Dankzij mails en formulieren kon het de getroffen winkels in kaart brengen en in deze zaak met hun input gericht advies verlenen aan de overheid.

Benieuwd naar het finale resultaat? Surf dan even naar www.persradar.be en www.magazine.persradar.be

Op zoek naar meer inspiratie of geweldige cases?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

    Sterke journalistiek en creatieve lay-out maken een goede native

    Volgende project