Cases
Unilin Insulation

Splendid Insulation: hoe Unilin Insulation de ultieme doelgroepgids creëerde

Een isolatiegids creëren die aannemers zó interessant vinden dat ze hem een prominente plaats geven en regelmatig consulteren. Met die doelstelling voor ogen begonnen we samen met Unilin Insulation aan een erg boeiend project, dat naadloos aansluit bij het misschien wel allerbelangrijkste basisprincipe van content marketing: alles draait om de doelgroep.

Bedrijf

Corporate

Content type

Isolatiegids

Doelgroep

Aannemers

We timmerden al langer mee aan de contentstrategie van de toonaangevende fabrikant uit de isolatiesector en ontwikkelden al heel wat blogartikels, maar met deze opdracht schakelde Unilin Insulation een versnelling hoger. Want het samenstellen van de ultieme leidraad voor aannemers – waarmee Unilin z’n klantgerichte filosofie nog wat extra in de verf kon zetten in aanloop naar vakbeurs Belgian Roof Day – was natuurlijk geen werk van korte adem.

Een praktische gids

Aannemers zijn niet uit op lange theoretische beschouwingen. Ze hebben nood aan tastbare, hands-on content die hen zonder onnodige zijsprongetjes en in duidelijke taal bijstaat tijdens hun dagelijkse activiteiten. Het moest desalniettemin een holistische gids worden, waarin naast alle fases van een isolatieproject ook het grote belang van isoleren aan bod kwam. Met niet alleen producten, accessoires en best practices, maar ook heldere uitleg over de Europese ambities rond energiezuinigheid.

Het leidde tot een evenwichtsoefening waarbij ‘praktisch’ snel uitgroeide tot een richtlijn en graadmeter, zowel vormelijk als inhoudelijk. Zo kon Unilin Insulation zich een rol van expert aanmeten in z’n vakgebied, maar dan wel op een zeer doelgroep- en dus praktijkgerichte manier.

Een case als rode draad  

Een volledig en grondig renovatieproject van een gezinswoning vormde een dankbare rode draad die het verhaal concreet maakte en ook de structuur van de gids ten goede kwam. Een ideale case, want tijdens dat project brachten verschillende aannemers het isoleren van het dak, de muren én de vloer tot een goed einde, de drie hoofdtopics van de gids. We stelden het project eerst bondig voor, om er vervolgens per onderdeel op terug te komen, inleidend en met illustrerend fotomateriaal.

Om de in de case ondernomen stappen goed te kunnen duiden, maar ook om de noden van de doelgroep te leren kennen en meteen een reeks belangrijke tips te verzamelen om doorheen het boekje te behandelen, besloten we langs te gaan bij de aannemers uit het project. Aan hun praktijkervaring voegden we nog de expertise van enkele andere isolatiespecialisten toe, en de inzichten van de betrokken architect en EPB-verslaggever maakten het verhaal compleet.

Van E naar A

Op de eerste pagina’s schetsten we de context met wat achtergrondinformatie over de klimaatdoelstellingen, het renovatievraagstuk en het belang van isoleren. Omdat de inspanningen in de besproken renovatiecase een sprong van EPC-label E naar EPC-label A opleverden – meteen ook de titel van de gids – konden we de brug slaan tussen het grote verhaal en de rode draad.

Gestructureerde opbouw

De case gold als een fundamentele kapstok, maar was zeker niet het enige middel om een overzichtelijke opbouw te bekomen. Zo vinden aannemers de informatie over dak-, muur- en vloerisolatie terug in thematische blokken met duidelijke titels, wat hen de kans geeft om wanneer nodig snel iets op te snorren. Elk onderdeel kent bovendien een gelijkaardige opbouw. En ook de geïntegreerde kaderstukken met telkens een nuttig weetje, een praktische tip of advies van een interne expert dragen bij aan de vlot scanbare, bloksgewijze structuur.

Om het gebruiksvriendelijke, tastbare karakter van de gids helemaal op punt te stellen, kwam de finale lay-out er na een grondig feedbackproces dat de nodige optimalisaties opleverde. Het proces bewees dat een eerste versie niet noodzakelijk de juiste hoeft te zijn, en dat het geknipte eindproduct alleen kan ontstaan wanneer alle partijen tijdens het hele traject constructief en doel(groep)gericht pingpongen over de doelstellingen, de aanpak en de uitwerking.

Ontdek de isolatiegids van Unilin Insulation

Op zoek naar meer inspiratie of geweldige cases?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

    Een beroep opwaarderen met content marketing? Yes we can!

    Volgende project