Inzichten

Content op je verpakking zetten is geen zwaktebod

Zoekend naar verklaringen voor de populariteit van content marketing verwijzen we vaak naar hoe makkelijk het geworden is om je eigen content te verspreiden. Met dank aan de digitalisering heeft elk bedrijf vandaag de kans om een content platform, een blog, een Facebookpagina of een Twitteraccount te creëren. Dat heeft de manier waarop we onze content de wereld insturen absoluut rijker en democratischer gemaakt.

Toch breken we ook graag een lans voor die haast kinderlijk eenvoudige distributiekanalen. Met op kop: de verpakking.

Horen daar dan niet vooral mooi grafisch werk, een logo of een ingrediëntenlijst thuis? Zeker. Kan je met een verpakking een verhaal vertellen? Al even zeker. Maar dan moet je - hier komt het cliché - out-of-the-box durven denken. Een mooi voorbeeld vinden we bij Albert Heijn. AH opteerde heel eenvoudig voor een verhaal op de binnenzijde van de verpakking. Wie zijn laatste Roma-tomaat uit het bakje haalt, wordt verrast door een story over de tomatenleverancier. De content bezorgt deze trouwe partner een gezicht en onderlijnt zijn en AH’s inspanningen om duurzaam te telen.

Dit is geen rocket science, maar wel heel erg efficiënt. Zelfs al bereikt de content de klant pas na de aankoop. Het verhaal mikt op een publiek dat al overtuigd is van het product. De timing zit goed: de consument is aan het koken en na het snijden van de tomaten, krijgt hij of zij de kans om nog iets bij te leren over het product. Ook dat is een ‘moment of truth’ om met content iets toe te voegen aan je merk (‘wij kiezen graag duurzame leveranciers’) en zo te werken aan je klantentrouw.

Je verhalen op een intelligente manier op een eenvoudig kartonnen doosje zetten, is geen zwaktebod. Met Allerhande heeft Albert Heijn in Nederland een standaard voor content marketing gezet, maar dit bewijst dat de retailer zich niet blindstaart op illustere eigen media zoals het Allerhande magazine. Als je het verhaal wil vertellen van de tomaten die je verkoopt, dan loont het om je publiek aan te spreken terwijl de tomatensoep nog in de maak is. Of hoe in-the-box net heel erg out-of-the-box kan zijn.

Op zoek naar meer inspiratie of geweldige cases?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

    Elk bedrijf heeft zijn content factory

    Volgende inzicht