Inzichten

Breng je jaarverslag tot leven met content marketing

Voor beursanalisten is het seizoen van de jaarverslagen een terugkerend hoogtepunt. Op vlak van content zijn jaarverslagen nog veel te vaak een mager beestje. Noem het een verplicht nummer, waar de échte doelgroep van je bedrijf zelden van wakker ligt … Kijken we met een journalistieke contentmarketingbril naar jaarverslaggeving, dan ontdekken we al snel de nodige opportuniteiten. Een artikel gelardeerd met inspiratie van Roularta en Moore.

Kansen voor formattering

Nergens staat geschreven dat jaarverslagen een centimeter dik boek moeten zijn waarin cijfertabellen overheersen. De brug die wel meer bedrijven al durfden te maken is die naar een magazine: aan het jaarverslag koppelen ze een aparte magazine-uitgave waarin verhalen aan bod komen die binnen de strakke opbouw van het jaarverslag minder tot hun recht waren gekomen. Maar het kan ook gedurfder, door bijvoorbeeld via podcasts specifiek in te gaan op de verhalen en de mensen achter de cijfers. Of door van je jaarverslag een digitaal magazine te maken dat ook video of podcasts integreert, zoals we voor Roularta Media Group deden.

Inhoudelijke en organisatorische kansen

Voor veel bedrijven is het jaarverslag naast een gestandaardiseerd cijferverslag ook een nieuwsmoment. Je kan nieuws brengen over de evolutie van je bedrijf, maar het is ook een gepast moment om van daaruit uit te zoomen naar een reeks van evoluties of tendensen die je sector typeren. Kies er enkele topics uit die aanleunen bij jouw content sweet spot en verspreidt ze in de weken voor en na de publicatie van het jaarverslag.

Idealiter hoef je die onderwerpen in de drukke periode van de jaarverslaggeving niet from scratch te maken. Als het belangrijke onderwerpen zijn, dan hebben ze in een ideale wereld in het voorbije jaar al aandacht opgeëist binnen je content planning. Een artikel updaten, een video hermonteren of een analyse verbreden richting het sectorperspectief … Het zijn efficiënte manieren om vrij snel extra content rond je jaarverslag te programmeren. Bedrijven die deze inhoudelijk-organisatorische kans grijpen, zien een jaarverslag veeleer als een eindpunt van het voorbije (content)jaar dan als een proces dat ze aan het begin van het nieuwe jaar nog op gang moeten trekken.

Maatschappelijke kansen

Last but not least, it’s integration. Voor almaar meer bedrijven is het financieel jaarverslag niet meer de enige vorm van jaarverslaggeving. Ook het duurzaamheidsverslag staat in het voorjaar op de agenda en biedt op de keper beschouwd dezelfde inhoudelijke, vormelijke en organisatorische kansen. De twee verslagen integreren, kan een duidelijke meerwaarde creëren. Je brengt als bedrijf de focus in evenwicht: naast de financiële prestaties, geef je aan dat ook de niet-financiële verwezenlijkingen van groot belang zijn voor je strategie. Door de versmelting kan je als onderneming werk maken van een veelzijdiger verhaal, een narratief dat je publiek dichter bij de purpose van je bedrijf brengt. En bovendien een narratief dat een veel ruimere doelgroep aanspreekt en op die manier het jaarverslag meer armslag geeft: het is niet langer een werk dat wordt afgevinkt en gearchiveerd in het voorjaar, maar een content asset dat langere tijd kan blijven leven. Kijk maar eens wat we – in samenwerking met ContentMoon – voor Moore deden. Alle verhalen vertrekken er vanuit de noble purpose die Moore heeft bepaald.

Op zoek naar een partner voor jouw jaarverslag? Neem snel contact op met ons!

Op zoek naar meer inspiratie of geweldige cases?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

    Out of the Box: GeoGuessr, de kracht van user generated content

    Volgende inzicht