Inzichten

Content Marketing World: de highlights

Eind oktober was het weer zover. Naar jaarlijkse traditie was er een nieuwe editie van Content Marketing World: The European Edition. Kon je er niet bijzijn? Geen zorgen! Wij volgden alle sessies mee. Dit zijn onze highlights.

Andrew Davis start het nieuwe normaal

Hoe gaan we om met ‘business as usual’ post-corona? Hoe kunnen we als team meer creatief zijn in het nieuwe normaal? Met zijn ‘cube of creativity’ probeert Andrew Davis een antwoord op deze vraag te formuleren.

  1. Unleash your resources. Onze lijst to do’s wordt steeds langer en onze creatieve energie raakt langzaam opgedroogd… Schrap die zoveelste podcast, blogpost of community van uw to do lijst en ‘unleash your resources’!
  2. Define outcome. Stel duidelijke doelen. Meer komt er eigenlijk niet bij kijken. Waarom zou u nog een podcast moeten maken? Waarom nog een extra community oprichten? Wat bereikt u ermee? Welk (gegrond) resultaat wilt u bereiken met dit zoveelste project? Als u daar het antwoord niet op heeft, dan laat u het beter voor wat het is.
  3. Apply (additional) constraint. Om te slagen en echt creatief te zijn, is het een goed idee om uzelf enkele beperkingen op te leggen om in een echt creatieve modus te raken. Kies bijvoorbeeld voor een podcast, die niet alleen uw e-maildatabase met 150 leden spijst, maar die nooit een interview met een expert bevat.
  4. Raise the stakes. Verhoog de inzet. Koppel een voorwaarde aan uw nieuwe project die u dwingt om snel, efficiënt en hopelijk creatief actie te ondernemen. Hoe kan u business as usual omtunen in ‘the highest risk option’? Door er een uitdaging van te maken!

Ann Handley maakt u koning van uw verhaal

Ann Handley zegt niet zomaar ‘storytelling’ bij de start van haar keynote, ze zegt heel bewust ‘customer centric storytelling’. Te veel verhalen gaan – helaas nog steeds – over het product en net die reflex moeten bedrijven beter kunnen omkeren. “De klant moet de koning van je verhaal worden”, zegt ze. Hoe doet ze dat? Door zich te baseren op de eerste content marketing held ooit: Rudolph The Red-Nosed Reindeer. En dat gaat zo:

  1. Er was eens… Rudolph (of uw product).
  2. Hij (het) had de unieke gave (USP) om… de kamer met zijn neus te verlichten.
  3. Velen twijfelden daaraan omdat zoiets nogal ongewoon is.
  4. Maar op een dag stormt het verschrikkelijk (doet zich een grote opportuniteit voor).
  5. Daardoor heeft Santa (de klant) hem hard nodig…
  6. … om ervoor te zorgen dat kinderen de magie van Kerstmis niet kwijtraken (de purpose van je klant)
  7. Die purpose is heel belangrijk omdat Kerstmis anders verdwijnt (of de manier waarop je klant een held kan worden)
  8. Dat het toch lukt, creëert een community van elfjes en andere vreemde wezens op de Noordpool (een community van fans)

Throwback naar de middeleeuwen met Jay Baer

De meeste marketeers kijken vooruit. Waarmee zullen we in de toekomst rekening moeten houden? Wat zijn de trends voor het volgende jaar? Jay Baer, Founder van Convince & Convert, draaide dit jaar de rollen om. Geen voorspellingen over de toekomst, maar een terugblik naar het verleden.

Middeleeuwse kastelen waren niet gemakkelijk in te nemen, maar volgens de contentmarketingspecialist is het toch mogelijk het kasteel te betreden. Hoe? Door de ophaalbruggen naar beneden te halen. “Zorg dat je uitgenodigd wordt. Stop dus met consumenten te bombarderen met reclame, zorg ervoor dat je zaken doet die mensen met open armen ontvangen. Zorg ervoor dat je radicaal relevant bent.”

En hoe dat te doen? Door te werken in drie stappen:

  • Kies de juiste boodschap: breng informatie op maat van de consument, durf personaliseren
  • Kies de juiste boodschapper: maak geen content voor consumenten, maar van consumenten

Kies de juiste manier: bied content aan op alle mogelijke manieren. Ga voor ‘en-en-en’ in plaats van ‘of-of-of’

Robert Rose maakt het hard

Theorieën zijn ‘maar’ theorieën. Leuk om over na te denken, maar even vluchtig als een blad op de wind. Tijdens zijn keynote bekijkt Robert Rose het van de praktische kant door enkele van die theorieën hard te maken met concrete voorbeelden. Die bovendien opgestart zijn tijdens de coronapandemie.

Benieuwd naar welke voorbeelden Robert Rose erbij haalde? Lees het in dit artikel.

Op zoek naar meer inspiratie of geweldige cases?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

    Content marketing: eerst blabla, dan boemboem

    Volgende inzicht